fbpx

Trendy w Social Media marketingu 2021

Rok 2020 był inny, nieprzewidywalny, przyniósł wiele wyzwań i nauczył nas, że nic nie jest pewne. Pewne natomiast jest to, iż spędziliśmy sporo czasu w mediach społecznościowych, w Internecie i sporo godzin jeszcze spędzimy.

W związku z nową rzeczywistością i przenoszeniem “życia” oraz biznesów do Internetu, czeka nas w tym roku sporo zmian, dostosowania social mediów do nowych nawyków i zachowań użytkowników. Nie ma się też co oszukiwać, że wszystko wróci do normalności. Nadal większość  czynności będzie odbywać się online jak np. nauka, zamawianie jedzenia czy ubrań, praca, spotkania…Warto też zwrócić uwagę na to, że zaletą pandemii (chociaż jedną) jest fakt, że bardzo przyspieszyła transformacja cyfrowa. Wiele firm nadrobiło ok. 5-7 lat.

Z cyfrową transformacją wiążę się też to, że dopiero rok 2020 pokazał zarówno firmom jak i konsumentom, jak ważne jest posiadanie strony i prowadzenie mediów społecznościowych, jak dzięki temu można się komunikować z klientami i dopasować strategię oraz sprzedaż.

To wszystko też niewątpliwie przyczyni się w tym roku do zmian w social mediach i nie tylko.

Co nas zatem czeka w tym roku, a co się nie zmieni?

Social Media 2021 #1 – Autentyczność

Trend, o którym mówiło się już w zeszłym roku, jednak teraz staje się w Polsce jeszcze popularniejszy. Autentyczność będzie kluczowa, 9 na 10 konsumentów przyznaje, że jest ona ważna podczas podjęcia decyzji, którą markę wesprzeć. Konsumenci oczekują czegoś więcej niż świetna oferta i ładne zdjęcia. Zwracają też uwagę na ludzką stronę w mediach społecznościowych.

Autentyczne i odważne marki będą odnosić sukcesy i budować zaufanie odbiorców.

Social Media 2021 #2 – Body positive I mniej idealnych zdjęć

Z autentycznością wiąże się też ciałopozytywność oraz odejście od retuszowanych i idealnych zdjęć. W tym roku można się spodziewać kampanii z o wiele mniejszą ilością retuszu oraz z osobami o różnych rozmiarach.

Na Instagramie i TikToku można już znaleźć wiele profili osób niepełnosprawnych, o różnej wadze i z dysfunkcjami, które się akceptują, nie wstydzą się pokazywać i są pewne siebie. 

Możemy też zaobserwować (szczególnie na Instagramie), że coraz więcej osób i marek przestają korzystać z filtrów. Pokazują swoją naturalność, niedoskonałości i prawdziwe życie.

Użytkownicy social mediów rezygnują z edytowania zdjęć, a zdjęcia przedstawiające naturalność i niedoskonałości stają się normalnością.

To jeden z tych trendów, który chyba każdemu się spodoba. Fajnie, że ludzie się nie wstydzą pokazywać ze swoimi niedoskonałościami i dysfunkcjami, pokazując że prawdziwe życie nie wygląda jak to z filtrami 😉 A po za tym, kto z nas chociaż raz nie zmarnował i nie poświęcił więcej czasu na wybór odpowiedniego filtra i edycję zdjęć, niż na samo zrobienie zdjęcia i wrzucenie posta? 😉

Social Media 2021 #3 – Detoks od mediów społecznościowych

I o tym się mówiło na początku zeszłego roku. Ten trend się jednak w 2020 roku nie sprawdził, ze względu na lockdown i przeniesienie wszystkiego do Internetu. To właśnie media społecznościowe umożliwiały komunikację z bliskimi, pracownikami czy klientami, to one dostarczały nam rozrywki podczas zamknięcia. Przyczyniły się także u wielu osób do znacznego pogorszenia nastroju i pogłębienia zjawiska FOMO.

W tym roku jednak detoks i odpoczynek od social mediów jest bardzo prawdopodobny. Coraz więcej osób przyznaje, że ma już przesyt i dość takich serwisów jak Facebook czy Instagram. Można też było zauważyć, że wielu twórców na Instagramie ‚znikało’ na jakiś czas, przyznając, że potrzebują sobie zrobić przerwę od mediów społecznościowych.

Jak skończy się pandemia (oby jak najszybciej) i wróci znów wolność, wtedy wiele osób będzie chciało odreagować, cieszyć się swobodą i światem offline 😉

Ten trend również mi się podoba. Muszę przyznać, że sama pomimo tego, że social media to część mojej pracy, to często też już czuję przesyt i potrzebuje od nich odpocząć.

Ciekawe jest też, jak taki detoks i ucieczka ze świata online przyczyni się do działań marketingowych i komunikacji marek w social mediach? 😉

Social Media 2021 #4 – „Less Is more”

Wiele marek w tym roku publikowało zdecydowanie mniej postów w mediach społecznościowych.  Więcej czasu poświęciły za to na tworzeniu treści wartościowych, przemyślanych i pozostaniu w kontakcie z użytkownikami.

Pandemia sprawiła, że wiele firm zaczęło zadawać sobie pytania czy ich odbiorcy w ogóle chcą to od nas usłyszeć? Czy to co mamy do przekazania jest ciekawe?

Mniej treści, a lepszej jakości będzie też i w tym roku, niezależnie od algorytmu. Marki będą publikować mniej, a treści oraz reklamy będą bardziej przemyślane.

Istotne jest też to, że zasięgi organiczne nie są zbyt wysokie (zachęcam do zapoznania się z działaniem algorytmu Facebooka i do ilu procent fanów dociera post), więc bardziej opłacalne będzie tworzenie mniejszej ilości treści a lepszej jakości, a zaoszczędzone na tworzeniu treści pieniądze przeznaczone na reklamy.

Social Media 2021 #5 – Marketing konwersacyjny

Spory wzrost wykorzystania mediów społecznościowych otworzył też nowe możliwości dla marek. Część z nich nie wykorzystała ich lub zbyt wcześnie i źle to zrobiła, a część marek spokojnie obserwowała zmiany i słuchała, a potem w kreatywny i oryginalny sposób zaczęły działać i włączać się w społeczne rozmowy, wyróżniając się na tle konkurencji.

I tego oczekują konsumenci, lepszego kontaktu i konwersacji. Przez pandemię sprzedaż spadała, nawyki się zmieniły. Odbiorcy chcą aby marki miały lepszy kontakt z nimi i by poruszały kwestie społeczne. Marki powinny (jeżeli jeszcze tego nie robią) zadbać o kontakt i dobrą komunikację z odbiorcami.

Marketing konwersacyjny nie jest jednak niczym nowym. Wiele znanych i lubianych marek stosuje go już od długiego czasu i włącza go do swojej strategii.

Social Media 2021 #6 – Walka z fake newsami

Nie do końca można to nazwać trendem, a problem fake newsów jest znany od lat. Platformy społecznościowe cały czas starają się walczyć z dezinformacją.

Problem fake newsów szczególnie się pogłębił w 2020 roku, z początkiem pandemii zaczęło się pojawiać jeszcze więcej nieprawdziwych informacji, click bait’ów, a także chęci podziału społeczeństwa.

W 2021 roku na pewno jeszcze bardziej będzie się uważać na to co publikujemy i czytamy, dotyczy to zarówno firm, influencerów i zwykłych użytkowników mediów społecznościowych. Czekamy też na kolejne pomysły i propozycje gigantów takich jak Facebook na rozwiązanie tego problemu i zmniejszenie jego skali.

#7 – Odważne treści 

Zdecydowanie możemy zauważyć, że coraz mniej tematów, jest tematem tabu. Na portalach społecznościowych pojawia się też coraz więcej odważnych postów, wyrażających poglądy. Są to nie tylko posty samych użytkowników social mediów, ale także marek. 

Media społecznościowe nie służą już tylko do komunikowania się ze znajomymi, czy klientami. Wiele firm w swoich działaniach marketingowych uwzględnia zabieranie głosu w ważnych sprawach, a wiele osób chętniej wspiera i kupuje u takich firm. Zauważyć to można było np. Wśród marek wspierających Strajk Kobiet czy LGBT.

W 2021 na pewno zauważymy więcej takich działań. Marki, celebryci czy sportowcy przestają już unikać trudnych tematów coraz częściej się angażują w różnego typu akcje społeczne i problemy. Ponadto odbiorcy nie tylko doceniają takie działania i ich oczekują, ale ważne jest także zrozumienie i empatia, którą marki powinny pokazywać.

Oby jak najmniej tematów tabu i więcej odważnych treści!

Social Media 2021 #8 – E-commerce i social commerce

Jak już wspomniałam przy poprzednim trendzie – social media nie służą już tylko do komunikacji. Pojawia się coraz więcej rozwiązań i narzędzi ułatwiających zakupy w internecie. Facebook wprowadził funkcję sklepów, Instagram umożliwi dokonanie zakupów poprzez kilka kliknięć bez opuszczania platformy, na Pintereście można wyszukiwać przedmioty ze zdjęć i od razu przejść na odpowiedni sklep internetowy. Serwisy społecznościowe poszerzają też stale swoją ofertę marketingową jak np. TikTok czy Snapchat.

Wiele użytkowników coraz częściej wybiera takie rozwiązania, które są dla nich szybsze i łatwiejsze (przeglądają swój news feed można od razu zrobić zakupy – proste), niż tradycyjne zakupy w sklepie internetowym. Trzeba też wziąć pod uwagę to, że użytkownicy, którzy nie mogą obecnie kupować offline, potrzebują jak najwięcej informacji o produkcie, nie tylko opisu i wymiarów. Dlatego pojawia się też coraz więcej rozwiązań jak np. video prezentacje, zdjęcia 360 czy AR/VR.

Social commerce to też duża szansa i ułatwienie dla firm, które do tej pory nie miały własnego sklepu internetowego i nie planują go otwierać, wystarczy mieć konto w portalach społecznościowych 😉 Nie zapominajmy jednak, że Facebook nie należy do nas i w każdej chwili może zniknąć, a własny e-commerce to zawsze własny e-commerce. Mamy większą kontrolę, więcej możliwości i możemy więcej zdziałać.

#9 – Linkedin stawia na konwersacje

W roku 2020 Linkedin bardzo się rozwinął. Wprowadzono Linkedin Live, wydarzenia, stories, ankiety i historie. W tym roku oprócz nowych funkcji trzeba będzie też wziąć pod uwagę zmiany spowodowane pracą zdalną.

Coraz więcej specjalistów pracujących zdalnie, będzie się angażować w konwersacje które ”zastąpią” środowisko zespołu. 

Do tej pory zazwyczaj rozmowy na Linkedinie dotyczyły biznesu, polityki, kwestii społecznych czy ekonomicznych. Teraz zarówno marki jak i profesjonaliści będą dzielić się swoimi wartościami.

Znaczenie będzie miał marketing konwersacyjny. Aktualizacje powinny zawierać ankiety, otwarte pytania, przemyślenia czy zdjęć np. z dnia swojej pracy.

Ponadto Linkedin chce w 2021 roku przyciągnąć jak najwięcej małych i średnich firm. Wprowadzane będą nowe funkcje, które mają pomagać MŚP w budowaniu zaangażowanej społeczności, zainteresowanej produktami i usługami firmy.

Social Media 2021 #10 – Co jeszcze?

Kilka rzeczy zostaje bez zmian, albo będzie się rozwijać jeszcze bardziej niż rok temu. Podcasty, o których wiele się mówiło rok temu, zyskają jeszcze większą popularność. Możemy zaobserwować, że coraz więcej osób i firm zaczyna tworzyć podcasty. Ich popularność wynika z tego, że można ich słuchać wszędzie – na spacerze, na treningu, jadać do pracy czy pracując.

Ponadto nadal będzie się rozwijać trend video i treści efemerycznych. Nadal najchętniej oglądanymi treściami w social mediach są wszelkiego rodzaju treści video, szczególnie live’y i webinary, a także krótkie treści dostępne przez 24h czyli stories. Nie maleje też popularność serwisu YouTube. Dodatkowo video może być wykorzystane w e-commerce do prezentacji produktów.

Przewiduje się także dalszy rozwój platformy TikTok. Coraz więcej osób w różnym wieku i firm zakład tam swoje konta. Ponadto jak już wspominałam TikTok wprowadził rozwiązania marketingowe dla firm. Jest to też dobre narzędzie do przekierowania ruchu np. na profil na Instagramie.

A jak już mowa o Instagramie to i on pomimo różnych opinii prognoz będzie nadal się rozwijał. Oprócz popularności InstaStories i live’ów, znaczenie będzie mieć też Reels, pozycjonowanie swoich treści i dokonywania zakupów przez serwis. Będzie też możliwość dodawania własnych filtrów AR.

Na pewno warto też wspomnieć byciu eko i zero waste. Również o tym się mówiło już w 2020 roku. Jednak ten trend się coraz bardziej rozwija, coraz więcej osób zwraca uwagę na pochodzenie i skład produktów, chętniej też wspierają lokalne marki które oferują eko produkty.

W 2021 nastąpi na pewno jeszcze większy rozwój platform streamingowych i służących do komunikacji.

Podsumowanie

Najważniejsze trendy, o których powinniście wiedzieć przedstawiłam. W social mediach w 2021 roku wszystko będzie się opierać głównie o treści konsumentów, o samych konsumentów i konwersacje. Ważna będzie empatia, zrozumienie, poruszanie ważnych tematów i budowanie relacji.

Rok 2021 będzie też rokiem e-commerce i ”życia online”. Trzeba będzie się dostosować do nowej rzeczywistości, robienia zakupów przez internet, zdalnej pracy i szkoły i zdalnych spotkań.

Marketerzy będą mieć też spore wyzwanie, ponieważ na portalach społecznościowych nie tylko pojawią się nowe marki (przenoszenie biznesów do sieci i zrozumienie jak ważne jest posiadanie firmowego konta w SM) i będzie ich coraz więcej, przez co większym wyzwaniem będzie zaangażowanie fanów i zwrócenie ich uwagi, ale wyzwaniem będzie sama treść. Będzie mniej postów, ale lepszej jakości, dające wartość dla użytkownika.

Jednak najważniejszą rzeczą, której należy się spodziewać w tym roku jest – niespodziewane 🙂 Tego nas nauczył poprzedni rok. Możemy mieć przygotowaną najlepszą strategię, działania marketingowe, ale i tak wszystko może się zmienić w jednej chwili.