
Pewnie wiele razy już natrafiliście na informacje jakie treści publikować w social mediach, jakie są najbardziej angażujące posty i jak powinna wyglądać komunikacja z klientami. Jednak mało kto mówi jakich postów nie dodawać.
Prowadząc profil firmowy można łatwo popełnić błąd, który sprawi, że nasze dotychczasowe działania będą nieefektywne. Są posty, których należy unikać. Poniżej przedstawiamy typy postów i treści, których publikować się nie powinno.
Posty niezwiązane z Twoją firmą
Pierwszym przykładem jakich postów nie dodawać, są posty niezwiązane z Twoją firmą. Niestety wiele osób popełnia ten błąd i publikuje treści, które nie są związane z firmą i tematyką prowadzonej działalności. Niektórzy dodają np. zdjęcia czy filmiki ze zwierzątkami no bo przecież to się ‚klika’ i podoba użytkownikom 😉
Nic z tych rzeczy. Na fanpage’u należy publikować treści związane i dotyczące działalności. Użytkownik, który odwiedzi stronę musi wiedzieć czego ona dotyczy i co może na niej znaleźć.
Dodawanie różnych treści, niezwiązanych z firmą może mylić i dezorientować użytkowników, którzy nie będą wiedzieć czym tak właściwie się zajmujesz.
Zbyt dużo postów sprzedażowych
Ten typ postów bardzo często się pojawia. Często znajduję fanpage’e, na których są tylko posty zachęcające do zakupu, informacje o produkcie i cena. Nie jest to zachęcające. Wiele osób publikuje tylko posty tylko sprzedażowe, ich treść i dobór słów wskazują na bezpośrednią sprzedaż i ofertę. Nie tędy droga. Sztuką jest sprzedaż ‚bez sprzedaży’ 😉
Media społecznościowe mają dostarczać rozrywki, umilać czas, służyć do kontaktu i śledzenia znajomych, nawiązywania relacji i dzielenia się fajnymi rzeczami. Użytkownicy nie wchodzą tam po to, aby przeglądać katalog z ofertami firm.
Podstawą jest zbudowanie relacji z odbiorcami, zainteresowanie ich naszą firmą, tym co robimy. A dokonujemy tego właśnie poprzez dodawanie odpowiednich treści, które mają przyciągać, wzbudzić emocje i zaufanie, mają zaciekawić odbiorcę. Potem dopiero powinno się sprzedawać, ale w nieco inny sposób niż publikowanie postów sprzedażowych.
Zdjęcia i filmy słabej jakości
Kolejną pozycją z serii 'jakich postów nie dodawać’ są słabej jakości zdjęcia czy filmy. Niestety wiele zdjęć i filmów wrzucanych na media społecznościowe jest niedopracowanych i bardzo słabej jakości. Często są też nieprzemyślane, nieangażujące i nie przykuwają uwagi odbiorców. Po prostu są, żeby były.
Obecnie w sieci każdy post zawiera grafiki i filmy, news feed jest pełny dobrej jakości zdjęć, więc odbiorcy są już przyzwyczajeni do pewnego rodzaju jakości.
Niestety bez dbania o jakość filmów i zdjęć nie zabłyśniemy w mediach społecznościowych. Jeżeli nie masz czasu i nie znasz się na tym, zachęcam Cię do zlecenia tego komuś kto się tym zajmuje profesjonalnie. Natomiast jeżeli masz więcej czasu i chcesz samodzielnie wykonywać treści graficzne to, w Internecie znajdziesz mnóstwo porad, kursów i tutoriali jak zrobić dobre zdjęcie czy film lub grafikę. Jeśli interesują Cię wymiary grafik na Facebook’a i inne media społecznościowe to zapraszam tutaj.
Bylejakość
Zdarza Ci się wrzucać byle co, byle by dodać? Każdemu się to zdarza 😉 Jednak warto tego unikać.
Często nie mamy weny i pomysłu co publikować. Brakuje nam kreatywności, a czasami też czasu. Na Facebooku pojawia się wiele postów, które są całkowicie bez sensu, zawierają sporo błędów ortograficznych, kiepsko się je czyta, wizualnie też są kiepskie. Często są też wrzucane wtedy kiedy akurat jest czas, a nie wtedy kiedy są nasi odbiorcy aktywni.
Bywa też tak, że na fanpage’u pojawiają się cały czas te same tematycznie posty. Aktualności użytkowników są zasypywane wieloma treściami i postami, nie mają czasu i chęci na kiepskie treści. Użytkownicy szybko zauważą, że Twój content jest niedopracowany i słabej jakości.
Dlatego bądź bardziej kreatywny i pomysłowy. Poszukaj inspiracji w sieci czy na innych stronach. Poświęć trochę czasu i zastanów się o czym możesz pisać, wybierz kilka tematów. Uwierz mi, że w każdej branży da się coś wymyślić fajnego.
Unikaj polityki i religii
Najgorsze co możesz zrobić, to poruszać publicznie tematy związane z religią i polityką. Tych tematów lepiej nie poruszać, szczególnie na fanpage’u firmowym. Nawet jeżeli wyrażasz opinie w dobrej wierze.
W mediach społecznościowych (a także wśród twoich klientów) znajdziesz wyznawców różnych religii i zwolenników różnych partii politycznych i poglądów. Wśród nich mogą się znaleźć też takie osoby, które uwielbiają się włączać w dyskusje i kłótnie. A tego lepiej uniknąć na swoim fanpage’u 😉
Nie wypowiadaj się na te tematy i unikaj dyskusji. Możesz nie tylko przez to stracić klientów, ale także narazić się na sporo negatywnych opinii i komentarzy. Możesz stać się celem ‚rozczarowanych’ klientów i użytkowników internetu.
Zresztą, chyba wiesz jak to bywa w tematach politycznych i religijnych 😉
Nieodpowiednia liczba postów
Wiele administratorów fanpage’y albo dodaje za mało postów albo wręcz przeciwnie, zasypuje fanów zbyt dużą ilością postów. Często idą też na ilość, a nie na jakość.
Publikując zbyt mało i zbyt rzadko, nie docieramy do wielu naszych odbiorców. Nie stworzymy z nimi relacji ani nie zbudujemy świadomości marki. Użytkownicy nie będą chętnie śledzić naszej strony, jeżeli wiedzą że nie pojawia się tam zbyt wiele.
Natomiast publikując co chwile posty, znudzimy odbiorców. Nie zobaczą też wszystkich postów, które publikujesz. Po za tym fanpage’e, na którym są dodawane posty w krótkim odstępie czasowym, nie prezentują się zbyt dobrze. Podobnie jak fanpage, na którym nie było nic publikowane od tygodnia 😉
Dodawane posty ustal na podstawie wielkości swojego fanpage’a oraz zaangażowania twojej społeczności.
Podsumowanie
Zazwyczaj najczęściej popełnianym błędem jest bylejakość. Nie zwracamy uwag na to co publikujemy, jakiej jakości oraz na to kiedy publikujemy.
Często powodem popełniania tych błędów i publikowania nieodpowiednich treści jest brak kreatywności i pomysłów. Osoby odpowiedzialne za publikowanie postów nie mają też wystarczającej wiedzy i informacji odnośnie tego jak robić to dobrze i efektywnie.
Bywa też tak, że na siłę chcemy coś dodać, byle by było i koniecznie musimy prowadzić fanpage (nawet jak się nie znamy na tym) bo konkurencja też to robi 😉
Wbrew pozorom prowadzenie fanpage’a i dodawanie postów, nie jest takie proste jak się wydaje. Można popełnić sporo błędów, nie będąc nawet ich świadomym. Mam nadzieję, że chociaż trochę rozwiałam Twoje wątpliwości i wiesz już jakich postów nie dodawać na Facebook’a.