
Obecna sytuacja jest trudna dla wszystkich, wszyscy to wiemy i nie ma sensu się rozpisywać co do tego. Wiele firm ucierpi lub już ucierpiało. Wiele firm, salonów, lokali jest zamknięta.
Czy mimo to da się i w jaki sposób wykorzystać czas kwarantanny efektywnie, tak aby nie stracić klientów i aby było ich więcej?
Dużo osób ostatnio zastanawia się co robić, czy i jak się promować. Dlatego zebraliśmy kilka porad i sposobów jak wykorzystać czas kwarantanny i zadbać o swoje social media i promocje firmy.
Przede wszystkim działaj!
To że jest wolne i salony/lokale/restauracje i inne firmy są zamknięte, nie oznacza że mamy nic nie robić i zrobić sobie małe ‘wakacje’ 😉 Trzeba mimo wszystko znaleźć plusy całej sytuacji. Jest więcej czasu, który można poświęcić na zaległości i swoją firmę. To dobry czas na rozwijanie firmy, umiejętności i planowanie. Trzeba działać.
Zostań w stałym kontakcie z klientami
Pozostań w kontakcie ze swoimi klientami! Nie daj im o sobie zapomnieć 😉 Udzielaj się w mediach społecznościowych, publikuj cały czas nowe treści na profilach firmowych i swoich prywatnych. Niech klienci wiedzą co u Ciebie słychać, że mimo zamkniętego lokalu nadal działasz, jesteś aktywny/a i jesteś z nimi w kontakcie. To też dobry czas na budowanie z nimi lepszej relacji. Twórz angażujące posty, 'mów’ do klientów, pytaj co u nich, zachęcaj do dyskusji.
Zachęcaj klientów do pomocy i wsparcia innych firm
Nie ma co ukrywać, że wiele firm jest teraz w kiepskiej sytuacji. Zachęcaj swoich klientów aby wspierali lokalne biznesy w tym także Twój (tak, możesz to zrobić wprost, w obecnej sytuacji każdy to zrozumie) i nie odbierze tego źle). Zachęć do zamawiania jedzenia z ulubionej restauracji (także Twojej jeżeli jesteś w branży gastronomicznej), przekładania wizyt i rezerwacji zamiast odwoływania, kupowania voucherów z długim terminem realizacji, zachęcaj do korzystania z kursów/konsultacji online.
Wesprzesz w jakimś stopniu inne firmy, swoją, a klienci docenią Twoją inicjatywę i chęć pomocy. Pamiętaj jednak aby to było szczere i autentyczne.
Nawet jeżeli ty nie możesz teraz zarobić, to możesz być aktywny/a w social mediach i pomagać innym. Pomagając, jest spora szansa że dużo osób się dowie o Twojej inicjatywie i pomocy – zwiększy to przy okazji zasięgi organiczne i sprawi, że o Twojej firmie dowie się zdecydowanie więcej osób.
Zrób porządki i nadrób zaległości
Przeglądnij działania swojej konkurencji, uporządkuj swoje firmowe profile firmowe, zaktualizuj lub stwórz stronę internetową jeżeli jeszcze jej nie masz. Zastanów się co możesz teraz zrobić dla swojej firmy, zrób kurs lub pobierz ebooka, który udoskonali Twoje umiejętności i promocje firmy.
Jest wiele rzeczy, które zawsze były odkładane na później i nie było na nie czasu. Teraz jest na to idealny moment.
Pomyśl nad przeniesieniem firmy do Internetu
Nie każdy biznes może działać online (np. fryzjer), ale przynajmniej część działań można tam spokojnie przenieść. Zacznij prowadzić konsultacje lub szkolenia online. Teraz wszyscy siedzą w domach, więc zapotrzebowanie na takie rzeczy będzie jeszcze większe niż do tej pory. Nawet po zakończonej kwarantannie, nadal sporo osób będzie korzystać z wielu usług online. Wiele rzeczy ulegnie cyfryzacji.
Dlatego pomyśl o tym już teraz, na pewno da się coś wymyśleć!
Co w przypadku gdy powadzisz restauracje lub jesteś fryzjerką (i co możesz zrobić niezależnie od tego czym się zajmujesz 😉 )?
Pomyśl o kursie lub ebooku albo po prostu o relacji live lub kanale na YouTube’ie. Edukuj klientów, naucz ich czegoś nowego, daj im jakąś wartość. Opowiedz o domowej pielęgnacji włosów lub twarzy, zrób przewodnik jak samemu zrobić fryzurę na daną okazję, przygotuj 'przewodnik po kuchni francuskiej’ i zrób mini kurs gotowania itd. Pomysłów jest mnóstwo, a kto zna lepiej Twoją branżę i firmę jak nie ty 😉 !
Coraz więcej firm teraz inwestuje właśnie w kursy albo relacje live. Jest na to spore zapotrzebowanie. Ponadto zwykłe wrzucanie zdjęć na fanpage już niestety nie wystarczy. Teraz dominują relację live, o czym z resztą pisaliśmy tutaj.
Zadbaj o swoje Social Media
Coraz więcej firm inwestuje w specjalistów od mediów społecznościowych, chce aby ich wizerunek był jak najlepszy.
Zadbaj więc oto aby Twój profil dobrze się prezentował wizualnie, zadbaj o identyfikacje wizualną, przejrzystość, dobrej jakości zdjęcia i treści. Rozplanuj posty i ich tematy na dłuższy czas.
Dopracuj i uzupełnij informacje na profilach i pomyśl też nad nowymi serwisami społecznościowymi, które możesz wykorzystać i pasują do Twojej marki.
Czy pisać o koronawirusie?
I tak i nie.
Chyba wszyscy już mamy dość tego tematu. Pojawia się mnóstwo fake news’ów, w które nadal niestety sporo osób wierzy. Większość informacji jest negatywna i przedstawiana w taki sposób, aby się bardziej stresować. Ponadto ile można czytać o myciu rąk i o tym jak pracować zdalnie? Tego typu informacje i posty mogą tylko negatywnie wpłynąć.
Natomiast jeżeli będziesz publikować istotne i przydatne rzeczy to jak najbardziej! Informacje o fajnej akcji związanej z koronawirusem, o tym gdzie znaleźć pomoc i rzetelne informacje jest dobrym pomysłem. Publikuj też informacje o tym jak teraz funkcjonuje Twoja firma, co się zmieniło i co się aktualnie dzieje w związku z obecną sytuacją.
Współpracuj!
Razem można osiągnąć więcej, a w obecnej sytuacji współpraca może być bardzo ważna i skuteczna!
Nawiąż współpracę z osobą z tej samej branży, polecajcie się wzajemnie i swoje usługi/produkty, udostępniajcie swoje treści. Stwórzcie coś wspólnie! Prowadzisz restauracje? Zróbcie wspólny kurs, live albo specjalne menu. Jesteś w branży beauty? Zróbcie wspólny live, kurs, ebook np. jak dobrać makijaż do danej fryzury. Jesteś trenerem lub dietetykiem? Połączcie swoje siły! Wspólny trening połączony z dietą? Jak najbardziej! Osób chętnych do współpracy nie brakuje!
Pomyśl o wysyłce i sklepie internetowym
Kurierzy pracują na pełnych obrotach. Pomyśl o stworzeniu sklepu online z twoimi usługami lub produktami. Jeżeli prowadzisz np. kwiaciarnie pokazuj swoje 'dzieła’ i oferuj dostarczanie przez kuriera. Fryzjerzy (o ile to możliwe) często w salonach mają kosmetyki na odprzedaż – jeżeli masz taką możliwość oferuj sprzedaż przez wysyłkę.
Zakupy przez internet będą coraz bardziej popularne. Jest to jedna z metod ograniczenia skutków pandemii wg raportu McKinsey. Zmieni to preferencje i nawyki konsumentów, które zostaną jeszcze na długo po pandemii.
Zorganizuj coś specjalnego na ponowne otwarcie
Po powrocie do normalności (miejmy nadzieję, że będzie to jak najszybciej) przygotuj coś specjalnego aby klienci chętniej wrócili. Wspominałam o voucherach – sprawdzą się w każdej branży – gastro, eventowa, beauty, turystyczna….
Przygotuj specjalny rabat na pierwszą wizytę/usługę po powrocie albo dodatkowy prezent. Może mały gratis albo dodatek? Specjalne menu? Nowa lub udoskonalona stara usługa?
Płatna reklama i grupy
Pomyśl też nad płatna reklamą. Jeżeli masz w tym doświadczenie i większy budżet, reklama będzie dobrym rozwiązaniem.
Jednak obecnie reklamuje się sporo firm, więc jeżeli masz mały budżet na reklamę i nie masz o tym pojęcia, to lepiej wypróbuj inne rozwiązania. Przypominam też, że kliknięcie pod postem ‘promuj post’ nie będzie dobrym rozwiązaniem. Zapoznaj się z menedżerem reklam ☺
Dobrym rozwiązaniem i darmowym będzie udostępnianie postów lub udzielanie się na grupach tematycznych czy lokalnych. Pojawia się tam w ostatnim czasie co prawda wiele postów, ale jest to dobry i tani sposób, aby się wypromować i 'pokazać światu’.
Podsumowanie
Sposobów i pomysłów co zrobić i jak się promować jest wiele. Na pewno warto efektywnie wykorzystać ten czas i nie załamywać się. Jest ciężko, ale jak śpiewała Anna Jantar – 'nic nie może przecież wiecznie trwać’! Więc głowa do góry! Wszystko wróci do normy, bądźmy dobrej myśli i wspierajmy się. Bądźmy dla siebie ludźmi. Jest to też szansa aby wykorzystać możliwości internetu, pomyśleć nad czymś nowym.
Działajmy, wykorzystajmy dobrze ten czas, odpocznijmy, żeby wrócić potem ze zdwojoną siłą!