
W marketingu i social mediach nieustannie coś się zmienia. Jakie będą trendy w social media marketingu w 2020 roku? Czy rozwój technologii i nowych serwisów będzie mieć znaczący wpływ na zmiany? Jakie wyzwania marketingowe czekają na nas w 2020 roku i na co należy zwrócić uwagę?
Wszystkiego dowiesz z mojego artykułu, zapraszam do zapoznania się z trendami social media marketingu w 2020 roku.
Social media 2020 #1 – Treści efemeryczne
Treści efemeryczne, czyli krótkie treści dostępne jedynie przez 24h (albo 10-sekundowe jak na Snapchacie ;)). Popularność stories (lub też ‘relacji’) stale rośnie i nadal będzie się rozwijać. Stories w 2020 z pewnością będą się cieszyć nadal dużą popularnością i zainteresowaniem. Ten format wprowadza coraz więcej platform społecznościowych, a także sporo marek je wykorzystuje do promocji swoich usług lub produktów z dużym powodzeniem.
Relacje video czy zdjęcia, które są krótko dostępne budzą emocje, zaciekawiają i wzmacniają relację z marką. Użytkownicy chcą na bieżąco wiedzieć co się dzieje i co aktualnie ‘słychać’ w danej firmie. Ponadto przez komunikację ‘tu i teraz’ marka staje się autentyczna dla użytkowników. Stories można też urozmaicać dodaniem krótkich ankiet czy możliwością zadawania pytań – użytkownicy uwielbiają angażujące stories i możliwość interakcji.
Social media 2020 #2 – Autentyczność
Autentyczność będzie kolejnym trendem i wyzwaniem w 2020 roku. Użytkownicy mediów społecznościowych zaczynają mieć dość idealnych zdjęć, sztucznych treści i wyidealizowanych profili. Użytkownicy oczekują autentyczności i naturalności. Chcą się utożsamiać z marką i widzieć jej ‘ludzką stronę’. Fani marek chcą widzieć zdjęcia i pracę ‘zza kulis’, materiały ‘przed’ i ‘po’ albo po prostu widzieć codzienne życie i pracę.
Ponadto w sieci treści jest coraz więcej i coraz więcej treści konsumujemy, jest też dużo platform społecznościowych, a czas użytkowników jest ograniczony i na wagę złota. Dlatego też jest to kolejne wyzwanie. Wrzucanie hurtowych i tych samych treści na social media zdecydowanie się nie sprawdzi. Marki będą musiały walczyć o uwagę i zaangażowanie użytkowników. Dlatego ważna będzie nie tylko autentyczność i naturalność, ale także oryginalność i jakość treści.
Użytkownicy są coraz bardziej wymagający i świadomi. Wiedzą co ich interesuję, czego chcą i oczekują oraz jakich treści szukają. Zdobycie ich uwagi i zaangażowania będzie wymagało sporo pracy. Marki będą musiały jeszcze lepiej poznać swoich odbiorców i ich oczekiwania, dostosować do nich przekaz i personalizować komunikację.
Social media 2020 #3 – Video
Najlepszą metodą na zaangażowanie użytkowników będzie content video. Według prognoz w 2020 roku najwięcej ruchu (aż 80%) będzie pochodzić właśnie z treści video. Prognozuje się też, że do 2022 82% całego content w sieci to będzie właśnie video.
Zwykłe zdjęcia szybko się nudzą użytkownikom, dlatego chcą czegoś więcej. Treści video są o wiele ciekawsze, bardziej angażujące i autentyczne. Budują relację z marką i jej świadomość, zwiększają sprzedaż i na pewno polepszają interakcję.
Warto też pamiętać, że content video jest lubiany i wspierany przez algorytmy Facebooka i cieszy się dobrymi zasięgami 😉 Dotyczy to zarówno relacji live, jak i zwykłych filmików. Jeżeli jeszcze nie próbowaliście używać tego formatu, to 2020 jest tym rokiem, kiedy warto spróbować 😉
Trendy w social media marketingu 2020 #4 – Tik Tok
Duży potencjał ma chińska aplikacja Tik Tok, która obecnie ma 1,5 miliarda użytkowników i głównie korzysta z niej młodzież. Tik Tok był też najczęściej pobieraną aplikacją w ostatnim czasie.
Prognozuje się, że aplikacja w 2020 roku będzie się nadal rozwijać. Obecnie najliczniejszą grupą na Tik Toku jest młodzież i pokolenie Z. Pojawia się jednak też sporo użytkowników dużo starszych, a nawet emerytów. Na Tik Toku nie ma jeszcze zbyt wielu marek i ciekawych działań marketingowy. Marki, które są obecne na Tik Toku, to na ten moment głównie duże i zagraniczne marki jak np. Red Bull czy NFL.
W 2020 wraz z rozwojem aplikacji na pewno pojawi się więcej profili firmowych chcących promować swoje usługi czy produkty, szczególnie tych których oferta skierowana jest do młodzieży. Z niecierpliwością czekam na przykłady ciekawych działań marketingowych i na to jak się rozwinie ta aplikacja.
Social media 2020 #5 – Quora w polskiej wersji
Pozostając przy ‘nowych’ aplikacjach, które się rozwijają warto też wspomnieć o polskiej wersji Quory. Jeszcze niewiele się mówi o jej potencjale i rozwoju, ale moim zdaniem w 2020 roku Quora może być bardzo popularna i użyteczna na polskim rynku. Do tej pory cieszyła się sporą popularnością w innych krajach.
Quora zawiera dużo wartościowego contentu i gromadzi wielu specjalistów z różnych dziedzin i branż. Na pewno będzie służyć do budowania marki osobistej i wizerunku eksperta. Może też się przyczynić do zwiększania sprzedaży swoich usług czy produktów. Moim zdaniem, jeżeli jeszcze nie posiadacie konta na Quorze to w 2020 roku warto się zainteresować jej polską wersją. Znajdziemy tam sporo wartościowej wiedzy i ekspertów.
Trendy w social media marketingu 2020 #6 – AR i VR
W tym roku może nastąpić spory rozwój i popularność rzeczywistości rozszerzonej (AR) i rzeczywistości wirtualnej (VR), szczególnie w mediach społecznościowych. Technologia rozwija się w szybkim tempie, a użytkownicy oczekują wciąż nowych doznań i możliwości.
AR i VR stale się rozwija i wykorzystuje je przede wszystkim Instagram i Facebook. Mamy możliwość tworzenia ciekawych filtrów, pojawi się też Facebook Horizon (świat VR), a także pojawić się ma Fashion ++ ułatwiające dobranie garderoby oraz dzięki Spark AR będziemy mogli przymierzać produkty wirtualnie zanim zdecydujemy się na zakup.
Social media 2020 #7 – Influencer marketing i brak polubień na Instagramie
Trend Influencer marketingu utrzymuje się już od dłuższego czasu. Jednak teraz może nabrać większego znaczenia i będzie bardziej wymagający.
Przede wszystkim najważniejszy będzie dobór odpowiednich influencerów i weryfikacja ich działań i skuteczności. Trendem będzie też współpraca z mikro- a nawet ‘nano’- influencerami. Są oni bardziej autentyczni i ciekawsi dla odbiorców, a trend autentyczności i oryginalności o którym wspominałam będzie także dotyczył influencerów.
Ma to też poniekąd związek z usunięciem lajków na Instgramie (wkrótce możliwe, że także na Facebooku). Trzeba będzie się wykazać angażującymi treściami i oryginalnością, wartościowymi komentarzami i zaangażowanymi fanami.
Social media 2020 #8 – Social commerce
Trendem w social media marketingu w 2020 roku na pewno będzie też rozwój social commerce’u. Konsumenci cenią sobie wygodę i czas, dlatego ścieżka zakupowa będzie tak ułatwiona i skrócona, aby użytkownicy mogli dokonać zakupu szybko i łatwo za pomocą kilku kliknięć, bez opuszczania danej platformy.
Większość osób przeglądając news feed czy to na Facebooku czy na Instagramie znajduje produkt, który wpada im w oko i chcą go mieć, ale nie chcą lub nie mają czasu go szukać na stronie sklepu. Dlatego coraz popularniejsze będzie kupienie produktu np. prosto ze zdjęcia lub filmu umieszczonego na social mediach.
Wraz ze wzrostem trendu na social commerce, łatwiejsze może stać się też targetowanie reklam i treści, ponieważ Facebook (do którego należą pozostałe platformy społecznościowe) będzie posiadł więcej danych.
Trendy w social media marketingu 2020 #9 – Fairtrade i ekologia
Trend, który chyba najbardziej mi się podoba i mnie cieszy, a także wiąże się też z trendem autentyczności. Ekologia i trend zero waste od zeszłego roku stają się od zeszłego roku coraz bardziej popularne. W tym roku z pewnością więcej marek zaangażuje się w ochronę środowiska. Ekoświadomość się zwiększa, a społeczeństwo oczekuje i docenia eko-politykę firm.
Pojawia się więcej firm odpowiedzialnych, dbających o pochodzenie swoich produktów i surowców. Wiele firm idzie w kierunku eko-marketingu i wpisuje się w ekotrend. Takie firmy na pewno zyskają przewagę konkurencyjną i zyskają też w oczach wielu klientów. Warto się bliżej zapoznać z tematem eko-marketingu, bo będzie zdecydowanie jednym z ważniejszych trendów w marketingu w 20202 roku.
Social media 2020 #10 – Podcasty
Od dłuższego czasu wiele się mówiło o rozwoju i dominacji treści video i obrazowych. Teraz zdecydowanie przyszła era głosu. Bardzo popularne w Polsce i na Świecie stają się podcasty. Jest to takie medium którego możemy słuchać w każdym momencie, podczas wykonywania różnych czynności.
Obecnie podcastów najczęściej słuchają młodzi i świadomi ludzie. Z podcastów zaczynają też częściej korzystać influncerzy współpracujący z markami.
Trendy w social media marketingu 2020 – Co jeszcze?
W mediach społecznościowych trendem w 2020 r. na pewno będzie też dalszy rozwój Linkedina, głównie w obszarze B2B. Linkedin nie ma konkurencji, fake news’ów, ciągle się rozwija i pojawiają się nowe funkcjonalności.
Trendem będzie też bezpieczeństwo i prywatność. Znaczenie będą mieć wiadomości bezpośrednie, grupy zamknięte, a przede wszystkim walka z fake news’ami i ochroną danych.
Ciekawym trendem może być też….detoks od social mediów. Mówi się o tym coraz częściej, szczególnie w mediach zagranicznych. Więcej osób zaczyna być świadomych tego, że zbyt dużo czasu poświęcają na media społecznościowe i stają się uzależnieni. Dotyczy to nie tylko pokolenia Z, ale i osób starszych. Trendem w mediach społecznościowych w 2020 roku mogą być kampanie marek namawiające do opuszczenia aplikacji społecznościowych i bycia offline.
Podsumowanie
Trendów w social media marketingu na rok 2020 jest dość sporo (chociaż coś by się jeszcze znalazło na pewno). Wiele trendów wiąże się z rozwojem technologii, szczególnie rzeczywistości rozszerzonej i rzeczywistości wirtualnej. Wzrastać będzie świadomość konsumentów i ich wiedza. Wyzwaniem będzie przyciągnięcie ich uwagi i zaangażowania oraz przebicie się wśród wielu treści. Użytkownicy będą wymagać zmian, ciekawszych formatów i komunikacji spersonalizowanej.
W 2020 roku trendem w mediach społecznościowych będzie też rozwój nowych platform jak Tik Tok czy Quora w polskiej wersji, a także nowych formatów. Dominować będzie content video oraz zyskujące popularność podcasty. Rozwijać się także będzie LinkedIn.
Bardzo istotnym trendem będzie jednak ekoświadomość i eko-marketing. Zwiększa się świadomość na ten temat i oczekiwania wobec marek. Firmy częściej zwracają uwagę na pochodzenie produktu i surowców. W 2020 w mediach społecznościowych na pewno pojawi się więcej kampanii związanych z ekologią i ochroną środowiska.