fbpx

Jak się przygotować do świątecznej kampanii?

Okres przedświąteczny to świetna okazja do zwiększenia sprzedaży i rozpoznawalności firmy. Koniec listopada to ostatni moment na zaplanowanie działań i świątecznej kampanii. Wiele firm swoje kampanie planuje nawet już we wrześniu! Poznaj kilka sposobów na to jak się przygotować do świątecznej kampanii.

Szał świątecznych zakupów zaczyna się już nawet w października. Już wtedy wiele osób poszukuje w internecie inspiracji na prezenty świąteczne i wzrasta ilość wyszukiwania fraz takich jak np. ‚prezent dla’ czy ‚prezent na święta’.

Na początek trochę liczb 😉

  • 28% Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa jest lepsze niż w roku poprzednim
  • 54% Polaków dokonuje świątecznych zakupów ze względu na promocją
  • 36 % budżetu bożonarodzeniowego w tym roku będzie przeznaczona na prezenty
  • 1/4 Polaków prezenty kupi w listopadzie
  • 49% Polaków szuka inspiracji na prezent w Internecie
  • 62% decyduje się na zakupy online dzięki dostawie do domu
  • 58% kupuje online ze ze względu na szeroki asortyment 
  • 1521 zł – tyle Polacy planują przeznaczyć w tym roku na święta

Dane pochodzą z raportu firmy Deloitte i wyglądają całkiem obiecująco i pozytywnie.
Jak zatem efektywnie wykorzystać okres przedświąteczny?

1. Analiza danych i doświadczenie klienta

Jeżeli posiadasz dane z poprzednich kampanii lub nawet innej, większej, przeprowadzanej z innej okazji, to świetnie! Przeanalizuj przebieg promocji, wynik, co się udało, co wypadło i kiepsko i nie przyniosło efektów i na koniec wyciągnij wnioski.

Przeanalizuj co u Ciebie sprzedaje się najlepiej, która grupa produktów jest najlepsza, które produkty to bestsellery itp. Podczas tworzenia świątecznej strategii warto wyróżnić kilka głównych i najlepiej sprzedających się produktów i najbardziej na nich się skupiać i je promować.

Drugą ważną rzeczą jest dostosowanie strony do klienta i stworzenie pozytywnego klienta. Ze statystyk wynika, że jeżeli użytkownik czeka dłużej niż 3 sekundy na załadowanie się strony – od razu z niej wychodzi.

Przygotuj swoją stronę na większy ruch niż zwykle, zadbaj o szybkość ładowania strony, łatwość i szybkość składania zamówienia (klienci nie lubią długiego i skomplikowanego procesu składania zamówienia), zadbaj też o wybór metod płatności i wysyłki.

Sprawdź też czy nie ma żadnych błędów i czy jest możliwość łatwego kontaktu z obsługą sklepu. Klienci cenią sobie możliwość skontaktowania się ze sklepem.

Na koniec – pamiętaj o responsywności strony! Większość ruchu na stronie i zamówień odbywa się zwykle ze smartfonów.

2. Wybierz cel i grupę odbiorców

Aby Twoja kampania przyniosła efekty i zadowalające wyniki, musisz jasno wyznaczyć sobie cele. Im ściślej i precyzyjniej określisz cele, tym łatwiej będzie Ci zaplanować kampanię.  

Dlaczego to takie ważne?

Inną strategię przyjmiesz jeżeli Twoim celem jest tylko wzrost sprzedaży, a inną jeżeli zależy Ci na zwiększeniu rozpoznawalności marki czy rozgłosie i wirusowym dzieleniu się Twoją reklamą.

Po określeniu cele łatwiej będzie Ci zaplanować działania, efekty jakie chcesz osiągnąć i dalszy plan działania.

Oprócz wyznaczenia celów, ważne jest też dokładne określenie swojej grupy odbiorców. To kolejny krok do lepszego i skuteczniejszego zaplanowania działań. Zbadaj statystki dotyczące swoich fanów w mediach społecznościowych, ich zainteresowania i potrzeby.

Dobór odpowiedniej grupy odbiorców poprawi wyniki Twojej kampanii i sprawi, że klienci chętniej wybiorą Twoją ofertę i produkt spośród licznej konkurencji i wielu reklam. Łatwiej będzie Ci dostosować komunikację i odpowiedzieć na potrzeby klientów.

Źle odpowiednia dobrana grupa docelowa jest jedną z najczęstszych przyczyn braku wyników i efektów. 

3. Black Friday – początek całej akcji

Jak wspominałam wcześniej, sporo osób zaczyna poszukiwać świątecznych inspiracji nawet w październiku, a większość decyduje się na świąteczne zakupy w listopadzie. Wszystko za sprawą dwóch ważnych dat, które od kilku sezonów także w Polsce rozpoczynają szał świątecznych zakupów.

Chodzi oczywiście o Black Friday (29.11) oraz Cyber Monday (02.12), daty które dla e-commerce są bardzo istotne. 3/4 Polaków deklaruje, że to właśnie wtedy planują zrobić świąteczne zakupy.

Black Friday I Cyber Monday to dwa ważne dni, które mogą być bardzo pomocne w Twojej świątecznej kampanii oraz mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.

W te dni zaoferuj swoim klientom coś ekstra i coś dodatkowego niż zwykle. Oprócz rabatu, zaoferuj np darmową wysyłkę, dodaj jakiś gratis, zaoferuj coś, co mogą wykorzystać jeszcze przed Świętami.

4. Zaktualizuj zdjęcia i grafiki

Wygląd jest ważny, w tym przypadku nawet bardzo ważny. Rozpoczynając świąteczną promocję, zaktualizuj swoje grafiki i zdjęcia, tak aby informowały o Twojej kampanii i nawiązywały do Świąt.

Tak, aby klient odwiedzający Twoją stronę, profile w social mediach, czy widząc reklamę od razu widział, że czeka na niego promocja i będzie mógł wybrać już coś na Święta.

Postaraj się o świąteczne banery, zdjęcia profilowe na social mediach nawiązujące do Świąt, a jeżeli masz więcej czasu i możliwość to przygotuj zdjęcia swoich produktów także w wersji świątecznej.

Dbając o przekaz wizualny, nie tylko informujesz klienta o promocji, ale sprawiasz, że Twoja firma i oferta będą zapamiętane. Nie bez powodu mówi się, że ,,jemy oczami’’. Klient widząc wiele podobnych ofert, chętnie wybierze i zapamięta tą, która ma lepszy przekaz wizualny. 

Jak się przygotować do świątecznej kampanii 5. Zadbaj o opakowania 

Ładne i spersonalizowane paczki to bardzo duży plus dla firmy. Chyba większość osób, lubi dostawać ładnie zapakowane paczki, przypominające prezent 😉 Szczególnie jeżeli są do tego spersonalizowane.

Świąteczne opakowanie podkreśla Twoją świąteczną promocję i wyróżnia markę spośród innych. Dobre opakowanie zachęci też klientów do położenia ich od razu pod choinką i przy okazji oszczędzi ich czas, bo już nie będą musieli pakować prezentu 😉

Oprócz ładnego i świątecznego opakowania, możesz też dorzucić kartkę z życzeniami lub po prostu małą karteczkę z podpisanym imieniem. Takie kartki dobrze się sprawdzają, nie tylko na Święta, szczególnie jak są ręcznie pisane albo chociaż mają ręcznie napisane imię.

6. Darmowa wysyłka

Darmowa wysyłka to ważny i stały element świątecznej sprzedaży. Często darmowa wysyłka decyduje o tym, czy klient zdecyduję się na zakup i wybór Twojej firmy. Klient zawsze chce wybrać jak najtańszą opcję zakupu i mieć poczucie zaoszczędzonych pieniędzy.

Wiem, że pewnie wydaję Ci się to mało opłacalne i niekoniecznie chcesz oferować darmową ostawę, ale uwierz mi, że to Ci się zwróci. Dzięki darmowej wysyłce, klient może dokonać większych zakupów niż zwykle. Jeżeli Twój klient zdecyduję się na zakup u Ciebie i będzie miał darmową wysyłkę, skłoni go to do przejrzenia całej oferty Twojego sklepu i dodaniu dodatkowy produktów, a także do ponownych zakupów jeszcze przed Świętami.

O darmowej wysyłce pamiętaj szczególnie 14 grudnia! Właśnie wtedy wypada Dzień Darmowej Dostawy. Jest to kolejna ważna data, która może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży w Twoim sklepie.

Jak się przygotować do świątecznej kampanii 7. Ostateczna data zakupu

Wielu Polaków decyduje się na zakup świątecznych prezentów na ostatnią chwilę. Również wtedy chętniej decydują się na zakup tam, gdzie mają darmową wysyłkę oraz informacje o gwarancji dostarczenia przed Świętami.

Zaplanuj ostateczny termin zakupu i dostawy dla swoich klientów, tak aby spóźnialscy wiedzieli do kiedy mają ostateczny termin z gwarancją dostawy. Umieść taką informację w widocznym miejscu na swojej stronie, w miejscu składania zamówienia oraz na swoich profilach w mediach społecznościowych.

8. Świąteczny przewodnik

Przygotowanie krótkiego, świątecznego przewodnika to również dobry sposób na świąteczną promocję swoich produktów. Możesz go opublikować jako artykuł na swoim firmowym blogu, a także wysyłać w newsletterze swoim klientom. Możesz go także przygotować w formie serii postów w social mediach albo poświęcić mu specjalny landing page.

Taki przewodnik przyciągnie klientów i ułatwi im zakupy, ponieważ w jednym miejscu będą mieli zestawienie Twoich produktów. Taki przewodnik powinien zawierać nie tylko samo zestawienie produktów, ale także być inspiracją.

Opisz cechy i zalety produktów, dlaczego będą idealne na prezent, jakie mają zastosowanie, opisz produkt tak, aby przekonał klienta do zakupu. Zadbaj również o przekaz wizualny i dobre przedstawienie graficzne oferty. Tworząc przewodnik nie zapominaj też o swojej grupie docelowej i do kogo go kierujesz.

Jak się przygotować do świątecznej kampanii 9. Influencer marketing

Influencer marketing to bardzo popularna forma strategii i dająca efekty, pod warunkiem, że dobrze to zrobimy i wybierzemy odpowiednich influencerów. Nie musi Cię też to sporo kosztować – wielu influencerów chętnie podejmuję współpracę barterową. 

W influencer marketingu wykorzystujemy zasięgi influencera i jego relacje z obserwatorami. Jeżeli wybierzemy odpowiednią i skuteczną osobę to możemy liczyć nie tylko na wzrost sprzedaży, ale także na zwiększenie rozpoznawalności naszej marki i nowych fanów.

Influencer pokazuje swoim obserwatorom co jest modne, co jest ciekawe i przydatne, a co nie. Dlatego współpraca z influencerem w okresie przedświątecznym jest ważna, ponieważ wiele osób będzie poszukiwać pomysłów i inspiracji właśnie u influencerów. 

Wysyłając przesyłkę influencerowi, również nie zapominaj o ładnym, świątecznym i spersonalizowanym zapakowaniu jej, ponieważ influencerzy często prezentują paczki i je otwierają, pokazując swoim odbiorcom.

10. Transmisja na żywo

Kolejny pomysł, który może być oryginalny i niedrogi. Zrób na swoich mediach społecznościowych transmisję na żywo ze świątecznych przygotowań! Chyba każdy lubi świąteczny klimat, świąteczne przygotowania i cały ten klima świąt i oczekiwań na nie.

Wykorzystaj więc świąteczne przygotowania do promocji Twojej firmy! Pokaż jak w Twojej firmie wyglądają świąteczne przygotowania, jak pakujecie paczki czy tworzycie świąteczne grafiki. Przedstaw swój zespół, waszą pracę, pokaż, że świąteczne przygotowania w firmie mogą być fajną zabawą, na nie ciężką i nudną pracą.

W ten sposób nie tylko zwiększysz efekty swojej świątecznej promocji, ale także pokażesz że Twoja firma żyje, tworzą ją wspaniali ludzie i zbliżysz do siebie klientów. Transmisje live są lepiej odbierane, zbliżają i mają najlepsze zasięgi na Facebooku 😉

11. Zniżki, gratisy i karty podarunkowe

To będzie trochę ’oklepane’ i niby oczywiste, ale mimo to sporo osób o tym zapomina, więc warto o tym jednak wspomnieć. Zacznijmy po kolei.

Zniżki – nie ma klienta, który nie uwielbiałby zniżek i kodów rabatowych. Możesz je publikować na stronie, na social mediach, a możesz także dawać specjalne kody rabatowe jako podziękowanie za dokonanie zakupu lub na pierwszy zakup. Kody zniżkowe możesz także dodawać do paczki, jako ‚prezent niespodzianka’.

Gratisy – kolejna rzecz, którą uwielbiają klienci. Znasz ten moment kiedy składasz zamówienie w sklepie i przy zamówieniu pojawia się informacja, że otrzymujesz coś gratis, albo otwierasz paczkę z zamówieniem, a tam niespodziewany dodatek gratis i od razu Twój dzień i zakupy stają się lepsze? Też to znam i też bardzo doceniam takie sklepy. Takim gratisem niekoniecznie musi być jakiś produkt, może to być wspomniana wcześniej kartka z życzeniami lub podziękowaniem za zakup albo coś słodkiego.

Karta podarunkowa – Karta podarunkowa bardziej kojarzy się ze sprzedażą stacjonarną, ale zyskuje też popularność w zakupach online. Jest to świetny pomysł na Święta, ponieważ ludzie często wybierają na prezent właśnie kartę podarunkową, zamiast konkretnego produktu. Nie zawsze wiemy co mamy kupić, nie możemy się zdecydować, albo mamy bardzo mało czasu na zakup, więc podarowanie karty jest dobrym rozwiązaniem. Nie tylko w okresie świątecznym.

12. Remarketing

Pewnie nie raz miałeś sytuację, że odwiedziłeś jakąś stronę, a później ciągle wyświetlały Ci się reklamy z ofertą tej strony. To właśnie remarketing, który ma przypominać klientom o stronie, którą odwiedzili i zachęcić ich do powrotu na nią.

Ponowne wyświetlanie reklam, powoduje że zadowolony lub niezdecydowany klient chętniej powróci do nas i dokona zakupu. Dzięki remarketingowi, klient który już dokonał u nas świątecznych zakupów, może dokonać dodatkowego zakupu w innym terminie. 

Dobrze zrobiony remarketing może nie tylko sprawić, że będziesz bardziej zapamiętany i klienci chętniej zrobią u Ciebie zakupy, ale także zbudujesz pozytywny wizerunek firmy i relację z klientami.

Jak się przygotować do świątecznej kampanii 13. Social Media

Wszyscy wiedzą, jak ważną rolę w życiu każdej firmy odgrywają media społecznościowe. Planując działania promocyjne na Święta nie możesz zapomnieć social mediach. Zaplanuj serię postów świątecznych na media społecznościowe, opracuj grafiki i teksty. Odpowiednio przygotowane posty mają przypominać o Twojej ofercie, promocjach i produktach, które oferujesz.

Przygotuj wcześniej wspomniany przewodnik po prezentach, przedstaw kilka świątecznych inspiracji nie tylko związanych z Twoimi produktami. Podziel się ciekawą dekoracją lub potrawą. W okresie przedświątecznym użytkownicy przede wszystkim szukają w social mediach świątecznych inspiracji.

Większość Twoich klientów jest obecna w mediach społecznościowych. Będą się dzielić między sobą wartościowymi treściami i polecać sobie produkty. Zaobserwuj zachowania swoich klientów. Jakie treści najbardziej im się podobają i którymi chętnie się dzielą? Gdzie i jak o Tobie mówią? Czy wchodzisz w interakcje z nimi? Ułatwi Ci to dalsze działania.

Jak się przygotować do świątecznej kampanii 14. Emocjonujący content

Social media lubią emocje i zachęcają do dzielenia się nimi. Emocje wiążą się także ze Świętami, w tym okresie jest ich sporo. Radość, wzruszenie… Dlatego wykorzystaj to w Twoich działaniach promocyjnych!

Opowiadaj historię, zbliż swoją firmę do klientów (np. Poprzez transmisje live, o których wcześniej pisałam), zaangażuj się w akcję charytatywną i o niej opowiedz, realizuj marzenia innych… Wprowadź świąteczną magię do swojej firmy i produktów. 

Tworząc content staraj się nie pisać zwykłych tekstów, staraj się opowiadać historie, emocjonujące, wartościowe i zawierające świąteczną magię i mnóstwo pozytywnych emocji. Odpowiadaj na potrzeby swojej grupy docelowej, przedstawiaj swoje produkty jako rozwiązanie ich potrzeb i problemów, opowiedz im czemu warto skorzystać z Twojej oferty.

Jak się przygotować do świątecznej kampanii – podsumowanie

Zdaję sobie sprawę, że czasu jest niewiele, rzeczy do przygotowania i przemyślenia bardzo dużo – ale dasz radę! Jest późno, ale w cale nie za późno, zdążysz przygotować świetną kampanię.

Dobra i udana kampania to taka, która ma odpowiedni przekaz, zawiera dużo emocji i odpowiada na potrzeby grupy docelowej. Kampania, która jest dopasowana do danego okresu. Kampania świąteczna powinna przede wszystkim się wyróżniać, być oryginalna i przemyślana, aby wyróżnić się wśród konkurencji i nie zostać zapomnianym.

Wymienione wskazówki pomogą Ci stworzyć dobrą i efektywną kampanię. Z pewnością w tym artykule znajdziesz coś, co wykorzystasz u siebie. Przede wszystkim zacznij od analizy poprzednich kampanii, określ swoje cele i grupę odbiorców. Następnie zaplanuj działania i kolejne etapy promocji. Nie zapominaj o monitorowaniu przebiegu promocji, zapisywania wniosków i efektów!

W razie pytań – pisz śmiało! Nie masz czasu i głowy do przygotowania promocji? Okres przedświąteczny jest bardzo pracowity i wymagający? Też pisz śmiało! Nasz lewkowy zespół chętnie Ci pomoże!