fbpx

Social media dla salonów fryzjerskich i kosmetycznych

Nie ma się co oszukiwać, że popularność social mediów wciąż rośnie. Obecność marki w nich to obecnie konieczność i podstawowy element marketingowej strategii. Faktem jest też, że zwiększa się popularność branży beauty. Rynek usług fryzjerskich i kosmetycznych najłatwiejszy nie jest, a konkurencja jest coraz większa. Jak się zatem wyróżnić i wykorzystać potencjał social media dla salonów fryzjerskich i kosmetycznych?

Prawie 47% Polaków korzysta z mediów społecznościowych. Jest to podstawowy element marketingu wielu marek. Jeżeli Twój salon fryzjerski lub kosmetyczny nie jest obecny w social mediach to koniecznie musisz to zmienić. Portale społecznościowe, które cieszą się największą popularnością i warto na nich promować swój salon to zdecydowanie Facebook i Instagram. Poniżej przedstawię Ci kilka ważnych informacji, pomysłów i rad dotyczących tego jak prowadzić profil swojego salonu w tych portalach społecznościowych.

Uzupełnij informacje na swoich profilach

Na początek zanim zaczniesz działania na social mediach zadbaj o odpowiednie uzupełnienie informacji. Uzupełnij na Facebooku informacje o adresie salonu, godzinach otwarcia, dodaj kontakt, napisz parę zdań o salonie. Możesz także dodać swoją ofertę.

W przypadku konta na Instagramie, również zadbaj o swój biogram (opis na profilu). Dodaj słowa kluczowe, kategorię, napisz czym się zajmujesz i jak pomagasz swoim klientom, dodaj kontakt, swój markowy hashtag (do tego dojdziemy potem). Jeżeli posiadasz swoją stronę internetową bądź inny ważny link związany z twoim salonem – koniecznie go dodaj.

Może Ci się to wydawać mało istotne, ale uwierz mi że dobrze uzupełniony profil to podstawa i początek sukcesu. Użytkownicy wchodzący na profil, na którym nie ma żadnych informacji o firmie lub są one bardzo okrojone nie będą przekonani aby zostać fanem takiego profilu i skorzystać z oferty firmy.

Zadbaj o pozytywne opinię i rekomendację – social media dla salonów fryzjerskich

Sprawdzając informacje na profilu użytkownicy także sprawdzają opinie, szczególnie w przypadku salonów fryzjerskich czy kosmetycznych. Klienci chętniej korzystają z usług salonu, który albo został im polecony albo ma pozytywne opinie od innych zadowolonych klientów. Na pewno masz stałych, zadowolonych klientów, poproś ich o napisanie opinii na fanpage’u. Mogą to zrobić nawet wtedy kiedy np. nakładasz im farbę na włosy 😉

Hashtagi na Instagramie ! – social media dla salonów fryzjerskich

Prowadząc profil firmowy na Instagramie koniecznie używaj odpowiednio dobranych hashtagów! Hashtagi to podstawa tego serwisu. Pomagają kategoryzować posty, dzięki nim znajdujemy treści, które nas interesują i przyciągamy odpowiednich użytkowników na swój profil.
Wspominałam też wcześniej o stworzeniu własnego, markowego hashtaga. Wymyśl swój unikalny hashtag, który będzie związany tylko z Twoim salonem i będziesz mogła go stosować pod postami. Markowy hashtag zwiększy rozpoznawalność Twojej marki i dzięki niemu łatwiej będzie Cię znaleźć i oznaczać pod zdjęciem 😉

Dobierając hashtagi, pamiętaj aby były one dobrze dobrane i związane z tym co robisz i co się znajduje na zdjęciu. Dobieraj też takie, które są związane np z lokalizacją, porą dnia czy świętem. Nie dobieraj zbyt ogólnikowych i dużych hashtagów, bo efekt będzie odwrotny niż oczekujesz. Staraj się dobierać hashtagi pod którymi nie ma kilku milionów zdjęć i są bardzo popularne i ogólne. Temat hashtagów jest dość obszerny. Nie będę więc się bardziej rozpisywać, jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat to śmiało napisz do nas chętnie pomożemy 🙂

Częsty błąd branży beauty popełniany w social media

Większość salonów kosmetycznych i fryzjerskich popełnia jeden duży błąd – wrzucają tylko i wyłącznie zdjęcia efektu końcowego wykonanej pracy. Wrzucają na profile firmowe np zdjęcia gotowej fryzury czy stylizacji paznokci. Nie zawsze są to też zdjęcia dobrej jakości i są wrzucane nieregularnie. To jest duży błąd.

Dodając tylko takie zdjęcia, niczym się nie wyróżniasz spośród konkurencji. Dlaczego? Dlatego, że tak jak wspomniałam robi tak większość salonów. Przez to Twój profil firmowy nie jest ciekawy i atrakcyjny dla użytkownika. Nie znajdzie tam dla siebie zbyt wielu przydatnych i interesujących rzeczy. Nawet jeżeli Twoje dzieła są super i wykonujesz najlepszą robotę na świecie, to dodając w kółko to samo nie przyciągniesz dużej uwagi użytkowników i nie wyróżnisz się. Jest mnóstwo takich profili salonów jak Twój (już nie wspominając o innych firmach z innych branż, które też są lajkowane i obserwowane przez użytkowników), więc jeżeli będzie wyglądał tak samo jak wielu innych salonów, to dlaczego ktoś miałby akurat zainteresować się Twoim?

Jakie więc treści dodawać na media społecznościowe? – social media dla salonów fryzjerskich

No dobra, teraz sobie pewnie myślisz co w takim razie masz dodawać na te ’fejsbuki’. Możliwości w branży beauty są ogromne. Ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia i kreatywność (no i ewentualnie czas, ale i na to można coś zaradzić 😉 ). Przede wszystkim dodając efekty swojej pracy staraj się pokazywać nie tylko efekt ‚po’, ale także ‚przed’. Chyba każdy lubi oglądać metamorfozy, prawda? Po za tym dzięki dodaniu zdjęcia ‚przed’ lepiej będzie się prezentować efekt końcowy. Bardziej będzie zauważalna zmiana i bardziej zostanie dostrzeżona Twoja praca i umięjętności. Oczywiście nie zawsze jest możliwe dodanie zdjęcie ‚przed’. Jeżeli przychodzi do nas klientka zrobić sobie tylko niewielki odrost na włosach albo zrobić ‚świeże’ paznokcie (obecnie ma różowe paznokcie, a teraz chce pomarańczowe – chyba kiepska metamorfoza) to raczej nie ma sensu dodawać takiego zdjęcia.

Oprócz wykonanej pracy dodawaj zdjęcia i informacje o produktach i kosmetykach które stosujesz w pracy. Informuj swoich klientów jakie marki są stosowane w Twoim salonie, czym się wyróżniają i charakteryzują, jakie są ich zalety i do czego służą. Stosujesz ciekawy olejek do włosów o zapachu pomarańczy, po którym włosy są lśniące i gładkie jak jedwab? Albo masz magiczną piankę do włosów, dzięki której włosy są różowe przez jeden dzień? A może masz hybrydę do paznokci, która zmienia kolor i regeneruje paznokcie albo stosujesz maseczkę, która po dwóch użyciach usuwa wszystkie zmarszczki ( kto by takiej nie chciał 🙂 )? Napisz o tym! Niech Twoi przyszli i obecni klienci wiedzą, co masz im do zaoferowania i z czego mogą skorzystać.

Publikuj i dziel się

Publikuj ciekawostki i dziel się wiedzą. Twoi użytkownicy na pewno to docenią, a ty stworzysz wizerunek salonu ekspertów, którzy faktycznie się znają na rzeczy 😉 Ciekawostki w stylu ‚czy wiesz, że’, ‚warto’, ,nie warto’ są bardzo chwytliwe i lubiane. Napisz np o domowych sposobach dbania o cerę. Dlaczego warto podcinać włosy co miesiąc czy jakie są najbardziej szkodliwe czynniku dla włosów. Jeżeli w Twojej branży pojawia się jakiś nowy trend czy produkt też o tym napisz !

Kolejnym pomysłem, który pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojego salonu jest pokazanie go od wewnątrz 😉 Masz fajny zespół? Może jesteś ’zespołem’ jednoosobowym? Przedstaw go! Pokaż co się dzieje u Ciebie w salonie, przedstaw pracowników, waszą codzienną pracę. Niech osoby wchodzące na Twój profil wiedzą, że to miejsce żyje i jest pełne pozytywnych osób, które tworzą to miejsce.
Może właśnie odbywa się u Was w salonie szkolenie lub impreza firmowa, a może uczestniczycie w jakimś szkoleniu, konferencji czy targach branżowych – też to pokazuj! Nie tylko urozmaicisz swoje social media firmowe, ale zaciekawisz swoich odbiorców. Pokaż, że to miejsce z pasją i fajnymi ludźmi, którzy lubią to co robią.

Organizuj od czasu do czasu konkursy (pamiętaj aby były zgodne z regulaminem Facebooka!), lub promocje dla nowych lub stałych klientów. Może konkurs gdzie do wygrania będzie darmowy zabieg lub bon na daną usługę? Ludzie uwielbiają tego typu akcje!

Przy okazji ich zaangażujesz w aktywność na Twoim profilu co też jest bardzo istotne. Tworząc posty staraj się także angażować swoich odbiorców i budować z nimi relacje. Zadawaj im pytania, pytaj o opinię. Obecnie w każdej branży, nie tylko beauty użytkownicy chcą czuć, że ich zdanie się liczy i chcą się utożsamiać z marką.

Pozostając jeszcze przy użytkownikach, nie zapominaj o UGC (User-generated content). Najprościej mówiąc o zdjęciach, filmach i innych treściach tworzonych przez użytkowników. Zadowolona klienta zrobiła sobie zdjęcie po wykonanej u Ciebie usłudze? Opublikuj je na swoim profilu (oczywiście najpierw zapytaj o zgodę). Zadowolony klient to najlepsza reklama.
Na koniec, jeżeli masz swoją firmową stronę internetową i publikujesz na niej np artykuły branżowe lub ofertę – również mów o tym na swoich social mediach i wrzuć linka 🙂

Zadbaj o treść wizualną – social media dla salonów fryzjerskich

Wiesz już jakie treści wrzucać, teraz omówmy krótko wygląd treści. Ponad 90% użytkowników mediów społecznościowych lepiej przyswaja treści wizualne. W przypadku salonów fryzjerskich i kosmetycznych jest spore pole do popisu w tym zakresie o czym wspominałam wyżej.

Nie każdy jest urodzonym fotografem i zaawansowanym grafikiem, ale każdy może robić ciekawe zdjęcia. Robiąc zdjęcia fryzury, makijażu czy paznokci przede wszystkim zadbaj o dobre światło! Możesz też pomyśleć o ciekawym tle czy kompozycji. Estetyka przede wszystkim 😉

Nie bój się też obrabiać zdjęć, aby się lepiej prezentowały. Lekko rozjaśnij jak trzeba, wyostrz czy popraw nieco kolory. Prosta korekta zajmie Ci kilka minut. Możesz to zrobić przy użyciu narzędzi dostępnych w aplikacji Instagram lub pobrać jedną z darmowych aplikacji do edycji zdjęć. Popularnymi i ciekawymi aplikacjami są np VSCO, Canva czy Snapseed.

Możesz też tworzyć posty i grafiki w klimacie salonu (z tym będzie już trochę więcej zabawy). Masz salon w stylu vintage albo bardzo ekskluzywny i elegancki? W takim samym stylu twórz swoje posty, niech będę spójne z Twoim wystrojem.

Staraj się również dodawać krótkie filmiki i relacje na Stories (zdjęcia i filmy, które są dostępne tylko przez 24h na Instagramie i Facebooku). Możesz użyć do tego aplikacji Boomerang od Instagrama, która tworzy fajny efekt ’gifu’ lub prostej i popularnej aplikacji Unfold do tworzenia Stories.

Dodawaj także treści wideo – nie dość, że mają lepsze zasięgi, to w dodatku są bardziej popularne i przyswajalne przez użytkowników niż zdjęcia 😉

Na samym Facebooku możesz także stworzyć albumy tematyczne ze zdjęciami, do których na bieżąco będziesz dodawać zdjęcia. Np album z fryzurami na ślub czy makijażem wieczorowym. Nie tylko uporządkuje to zdjęcia na Twoim profilu ale polepszy nieco zasięg Twoich postów na Facebooku, który nie przepada za wrzucaniem kilku pojedynczych zdjęć bez albumu 😉

Pamiętaj też aby nie publikować cudzych zdjęć i grafik! Niby oczywiste, ale nadal wiele osób to robi. Jeżeli już dodajesz zdjęcie, które nie jest Twoje – pamiętaj o dodaniu autora.

Jak jeszcze wykorzystać social media w branży beauty?

Powiedziałam Ci o najważniejszych rzeczach i najważniejszych i odpowiednich dla branży beauty portalach społecznościowych, na których warto promować swój salon fryzjerski lub kosmetyczny. Podrzuciłam Ci też kilka pomysłów na to co publikować.

Jeżeli masz trochę więcej czasu i chcesz zwiększyć działania to możesz też pomyśleć o założeniu grupy tematycznej podpiętej pod Twój fanpage. Grupy także zyskują coraz większą popularność na Facebooku i są przez niego lubiane. Możesz stworzyć grupę, w której będziesz się dzielić nowościami branżowymi i produktowymi lub wymieniać inspiracjami i pomysłami.

Pomyśl także o tym, aby dołączyć do istniejących już grup związanych z Twoją pracą i udzielaj się tam. Daj się poznać, udzielaj rad, wymieniaj się pomysłami. Takie działania są w każdej branży zalecane i popularne 🙂

Jeżeli masz pomysł i możliwość to zastosuj cross-selling z zaprzyjaźnioną osobą oferującą usługi komplementarne. Jeżeli np robisz zabiegi kosmetyczne to oferuj swoim klientką dodatkowy rabat jeżeli pójdą robić paznokcie do Twojej znajomej i na odwrót. Znajdź wspólną niszę i działajcie!

Oprócz tego możesz też pomyśleć o działaniach CSR, które zyskują popularność. Konsumenci je doceniają, a przy okazji można zrobić coś fajnego 😉

A gdzie indziej promować i mówić o działaniach CSR i cross-sellingu jak nie w social mediach, prawda? 😉

Popularna w wielu branżach staje się współpraca z influencerami. Jeżeli masz większy salon, budżet albo znasz jakąś influencerkę, która będzie chciała wesprzeć Twój salon to przetestuj i taki rodzaj promocji swojego salonu!

Oprócz omówionych działań na Facebooku i Instagramie warto założyć firmowy profil np na Pintereście, który jest źródłem inspiracji (w branży beauty szczególnie!) i wciąż pojawiają się na nim nowe możliwości promocji. Ja osobiście szukając inspiracji na nową fryzurę czy paznokcie zawsze szukam tylko na Pintereście i Instagramie. Najlepsze źródła!

Dobrze się też sprawdza prowadzenie kanału na YouTube, chociaż to jest już bardziej czasochłonne i wymagające. Ale jeżeli masz możliwość, czas i chęci to zachęcam Cię do stworzenia kanału firmowego. Możesz publikować relacje z wydarzeń branżowych, pokazać zabiegi, tzw. Tutoriale, wywiady czy filmiki edukacyjne.

Podsumowanie

Jak widzisz social media dają mnóstwo możliwość i można je wykorzystać na wiele sposób do promocji swojego salonu fryzjerskiego i kosmetycznego oraz komunikacji z użytkownikami. Oprócz promocji jest to też fajna zabawa ! 😉

Możesz dodawać zdjęcia metamorfoz, które wykonujesz, relacje z wydarzeń branżowych, pokazać swój zespół i waszą codzienną pracę czy zaprezentować produkty na których pracujesz.
Jest wiele opcji, które dzięki social mediom pozwolą Ci się wyróżnić spośród konkurencji, zaprezentować i pozyskać nowych klientów oraz zacieśnić relację z obecnymi.

Mam nadzieję, że podobał Ci się artykuł i skorzystasz z moich rad!