fbpx

Konferencja F8 – najważniejsze zmiany

Niedawno (30.04-1.05) miała miejsce konferencja Facebook Developer Conference F8. Podczas konferencji zapowiedziano sporo zamian głownie dotyczących samego Facebooka i Messengera. Zapowiadane zmiany mają poprawić jakość i ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu i komunikację między sobą.

W tym artykule przygotowałam dla Ciebie zestawienie najważniejszych zmian i postanowień z konferencji F8 2019. Jest ich sporo. Tekst jest obszerniejszy niż zwykle ale zapewniam Cię, że warto przeczytać całość i być na bieżąco. 

Nie przedłużając już wstępu, zapraszam Cię do przeczytania tekstu.

Nowy wygląd Facebooka – FB5

Pierwszą zapowiedzianą i większą zmianą o której już informowaliśmy na naszym fanpge’u jest nowy wygląd Facebooka. Nowy wygląd jest dopiero stopniowo u każdego wprowadzany początkowo w aplikacji mobilnej, dopiero później zmiany będą w wersji desktopowej (więc nie panikuj jeżeli twój znajomy ma ’nowego Facebooka’, a Ty jeszcze nie ;)).

Wygląd będzie całkowicie odświeżony, zniknie kolor niebieski, a dominować będzie biały – nowe wydanie będzie oznaczone jako FB5. Cały interfejs wydaje się być dość minimalistyczny, a pasek nawigacyjny zostanie przesunięty na górę.

Nowy wygląd ma być bardziej przejrzysty, łatwiejszy w obsłudze i z prostszym interfejsem. Założeniem jest aby użytkownik serwisu łatwiej znalazł to czego szuka oraz funkcje, których często używa. Ponadto nowy wygląd Facebooka został zaprojektowany tak, aby użytkownicy chętniej tworzyli i przeglądali treści w wersji mobilnej (w końcu mamy ’kolejny’ rok mobile ;)).

Grupy będą ważniejsze niż News Feed – Konferencja F8

Jeżeli lubisz scrollować aktualności na Facebooku, to być może niebawem nie będziesz miał czego scrollować. Niestety złe wieści dla entuzjastów tradycyjnego News Feeda, ponieważ niebawem może on bardzo stracić znaczenie.

Facebook będzie bardziej promował grupy tematyczne, z których co raz częściej korzystamy.

Dlatego też będzie nam proponował (na podstawie naszych zainteresowań) nowe grupy, które mogą nas zainteresować. Będzie z czego wybierać – z Facebook’owych statystyk wynika, że grup jest już dziesiątki milionów.

Zakładka Grupy zostanie też bardzo przeprojektowana, wszystko po to aby ułatwić użytkownikowi przeglądanie treści w grupie i konwersacji oraz odnaleźć nowe grupy.

Pojawić się ma też w grupach nowa opcja dla osób lubiących poznawać nowe osoby o podobnych zainteresowaniach.

Inną nowością, będą specjalne funkcje dostępne tylko w grupach o konkretnej specjalizacji. Przykładowo można będzie dodawać anonimowe posty lub łatwiej aplikować o pracę. Myślę, że może to ułatwić życie nie jednej osobie.

Prywatność i bezpieczeństwo na pierwszym miejscu – Konferencja F8

Podczas konferencji słowa ’prywatność’ i ’bezpieczeństwo’ były bardzo często powtarzane, co miało podkreślić spore zmiany w tym zakresie. Facebook oprócz grup chce mocno stawiać teraz na dbanie o prywatność i dane swoich użytkowników.

Gigant chce aby prywatność była fundamentem komunikacji pomiędzy użytkownikami serwisu. Chce on wprowadzić przede wszystkim obustronne szyfrowanie wiadomości oraz umożliwić użytkownikom możliwość całkowitego i bezpowrotnego usuwania swoich wiadomości. 

Mark Zuckerberg przyznał, że Facebook nie ma dobrej opinii jeżeli chodzi o dbanie o. Bezpieczeństwo i dane swoich użytkowników. Podkreślił również, że chce aby aplikacja Messenger był najbezpieczniejszym komunikatorem na świecie. Co z tego będzie – zobaczymy. Ale mamy nadzieję, że faktycznie tak się stanie 😉

Projekt LightSpeed czyli Messenger po diecie – Konferencja F8

Podczas konferencji Mark Zuckerberg dużo wspominał o komunikacji. Przedstawiono więc projekt całkiem nowego i odchudzonego Messengera.

Obecny Messenger zajmuje sporo pamięci smartfona i dłużej się uruchamia. LightSpedd to całkowicie nowa wersja Messengera budowana od podstaw. Ma być lżejsza i szybsza. Plik instalacyjny ma zajmować 30 MB, natomiast sama aplikacja ma się uruchamiać mniej niż 2 sekundy. 

Przebudowa kodu źródłowego będzie bardzo ważną zmianą. Wciąż pojawiające się nowe funkcje, działania botów i inne udoskonalenia bardzo źle wpływały na działanie aplikacji. Sporo użytkowników skarżyło się  na zacinanie się aplikacje i szybko zużywającą się baterię.

Nowa wersja Messengera będzie też posiadała nowe funkcje. Takim nowym udoskonaleniem będzie np możliwość oglądania wspólnie video w czasie rzeczywistym. Użytkownicy podczas wspólnych seansów będą mogli także normalnie korzystać z wiadomości tekstowych czy video.

Podczas konferencji zapowiedziano także, że pojawi się również pełnoprawna i funkcyjna wersja desktopowa zarówno dla Windowsa jak i Maca. Będzie posiadać wszystkie funkcje z wersji mobilnej.

Założeniem aplikacji jest też to aby wersja ’odchudzona’ ułatwiła zaistnienie na mniejszych i mniej zaawansowanych technologicznie rynkach. Na konferencji również padło też oficjalne ogłoszenie, że planowane jest oficjalne połączenie Messengera, Instagrama i What’s uppa w jeden kanał. Zatem za zmiany i ’odchudzanie’ Messengera implementują kolejne, rewolucyjne zmiany.

Messenger Lead Generation – Konferencja F8

Facebook wprowadza także ułatwienie dla biznesów rozwijając menedżera reklam o Messenger Lead Generation. Będzie to dodatkowy szablon do generowania leadów w Messengerze, który ma jeszcze bardziej zachęcić do korzystania z tego komunikatora oraz botów.

Szablon pozwoli reklamodawcą stworzenie prostej ankiety, umożliwiającej zebranie potrzebnych informacji dotyczących potencjalnych klientów. Użytkownik dzięki takiej reklamie zostanie przekierowany do rozmowy na Messengerze, podczas której automatyczny zestaw pytań i odpowiedzi pozwoli nam się dowiedzieć czego szuka klient.

Jednak nie jest to jedyna zmiana. Messenger Lead Generation wprowadzi także możliwość rezerwacji terminów. może to być wykorzystane zarówno do umawiania spotkań jak i rezerwacji usług.

To będzie świetne rozwiązanie dla np fryzjerek, salonów kosmetycznych czy restauracji promujących swoje usługi na Facebooku i Instagramie. Po kliknięciu w taką reklamę odbiorca zostanie przekierowany do Messengera, a następnie dokona automatycznej rezerwacji.

Nie wiem jak Tobie, ale mnie się ta funkcja bardzo podoba i może wiele ułatwić. Zobaczymy jednak jak to będzie wyglądać w praktyce 😉 

Messenger lead generation - Konferencja F8 - najważniejsze zmiany

Trochę tego dużo do czytania, ale mam nadzieję, że jeszcze tu jesteś. 

Na rozluźnienie szybki sucharek:

Co mówi strateg, gdy przykłada ucho do zegarka?

-Taktyka.

Dobra wracamy do konferencji F8.

Instagram – ułatwienia dla twórców

Zdecydowanie mniej uwagi poświęcono Instagramowi, ale i on doczeka się pewnych zmian. Podczas konferencji zadeklarowano, aby Instagram był bardziej przyjazny dla twórców i wprowadzi kilka ułatwień.

Przede wszystkim będzie nowy wygląd i interfejs kamery. Kamera zostanie wyposażona w opcje ’Create Mode’. Będzie to opcja, która umożliwia tworzenie posta bez żadnego zdjęcia. Zamiast tego można dodać np quiz. Jest to dobre rozwiązanie kiedy nie mamy pomysłu co opublikować (a przecież może się to zdarzyć nawet najlepszym twórcą ;)).

’Create Mode’ pozwoli też n szybki i łatwiejszy dostęp do narzędzi, które potrzebujemy np do efektów. Pojawi się także obrotowe menu pozwalające na wybór szablonu do tworzenia Stories.

Oprócz tego będzie nowe i ulepszone oprogramowanie, które pozwoli na robienie lepszej jakości zdjęć i filmów.

Ja osobiście się cieszę z tych zmian i mam nadzieję, że sprawdzą się w praktyce i będą sporym ułatwienim.

Konferencja F8 - instagram - ustawienia dla twórców

Instagram – ułatwienia sprzedaży przez twórców

To rozwiązanie może się spodobać nie tylko twórcą ale marką, które sprzedają swoje produkty przez Internet. Od jakiegoś czasu wiemy, że możliwa będzie sprzedaż bezpośrednio z aplikacji Insatgarma i będzie to możliwe dla większych marek.

Instagram umożliwi też sprzedaż twórcą. Pojawią się tagi zakupowe, które stosować będą twórcy i influencerzy do oznaczania produktów na zdjęciach. Po ich kliknięciu nastąpi przekierowanie do sklepu z wybranym produktem. 

Współpraca z influencerami jest bardzo popularna, korzysta z tego wiele marek. Umożliwienie sprzedaży bezpośrednio  poprzez konta twórców może wiele zdziałać i stać się znaczącym narzędziem. marketingowym. Myślę, że zyskają na tym zarówno marki jak i i twórcy.

Konferencja F8 - ułatwienia sprzedaży przez twórców - instagram

Facebook Dating – ’Tinder na Facebooku’

Ta funkcja nie jest dostępna w Polsce (i nie wiadomo czy będzie) póki co wiadomo, że do końca roku ma być w Stanach Zjednoczonych. Jednak i ona doczeka się zmian. Pojawi się opcja „Secret Crush”. „Crush” oznacza osobę, w której inna osoba potajemnie się podkochuje.

Ta funkcja będzie polegała na tym, że użytkownik będzie mógł wybrać maksymalnie dziewięć znajomych i określić ich jako swoich „secret crush”, jeżeli te osoby mu się podobają. Jeżeli wybrana osoba także skorzysta z tej funkcji i wybierze osobę, która ją wybrała to zostaną one o tym poinformowane. 

Będzie to więc taki ’Tinder na Fecebooku’. Ciekawe czy po wprowadzeniu tej funkcji na całym świecie ‚Secret Crush” zrobiłoby rewolucję i cieszyło się większą popularnością niż oryginalny Tinder.

Co jeszcze? – Konferencja F8

  • Latem Facebook ma zaprezentować zakładkę ‚Wydarzenia’. Dzięki niej użytkownik będzie mógł obaczyć co się dzieję w okolicy, zobaczy propozycję lokalnych biznesów oraz możliwość umówienia się ze znajomymi na wspólne wyjście.
  • Facebook ułatwi poznawanie nowych ludzi. Pojawić się ma zakładka „Meet New Friend”, ale najpierw użytkownik musi się zgodzić na to aby pojawić się w sugerowanych do poznania osobach. 
  • Będzie nowy rodzaj transmisji live, który umożliwi firmom sprzedaż produktów i odpowiadanie na żywo na pytania (to może być ciekawe ).
  • Dalszy rozwój technologii VR
  • Messenger będzie posiadał funkcję ‚bliscy znajomi’, a także będzie można wyświetlić swój status poprzez emoji.

Podsumowanie

Starałam się streścić i przekazać najważniejsze rzeczy z konferencji F8. Trochę ich jest, mam nadzieję że ułatwią wszystkim ‚użytkowanie’ Facebooka i Instagrama i sprawdzą się w praktyce. Pojawi się dużo zmian ’jakościowych’.

Jak pewnie zauważyłeś Facebook bardzo skupia się na prywatności i na relacjach z ludźmi. Wprowadzi wiele funkcji, aby ułatwić użytkownikom komunikowanie się ze sobą, spotykanie i poznawanie nowych ludzi. Facebook dąży do tego, aby pomimo dzielących odległości ludzie mogli się swobodnie i bezpiecznie ze sobą komunikować z każdego miejsca.

Pojawią się też ułatwienia dla firm i twórców jak np Messenger Lead Generation czy zmiany na Instagramie. Te zmiany bardzo mnie cieszą i czekam z niecierpliwością na nie. Ciekawa jestem też nowych transmisji live ułatwiających firmom sprzedaż i komunikację.

Mam nadzieję, że dowiedziałeś się przydatnych rzeczy z tego artykułu. Ciekawa jestem co ty sądzisz o zmianach, które mają zostać wprowadzone 😉