
Każda forma handlu zarówno internetowego jak i tradycyjnego wymaga dobrego kontaktu z klientem i dodatkowego wsparcia. Przedsiębiorcy powinni dbać o dobre relacje z obecnymi i potencjalnymi klientami oraz o łatwe i przyjemne dokonywanie zakupów w ich sklepie.
Konkurencja niestety jest ogromna, co dla wielu przedsiębiorców jest przekleństwem, a dla klientów wręcz przeciwnie – im większy wybór tym lepiej! Jednak co zrobić aby w tej internetowej dżungli nie dać się pożreć, a zostać „lwem” i sprawić aby to właśnie u Ciebie chętnie kupowali klienci? W tym artykule przedstawię Ci kilka sposobów na to, jak możesz stać się lepszy i zadbać o swoich klientów.
Odpowiadaj na pytania!
Klienci często mają mnóstwo pytań i oczekują szybkiej i sensownej odpowiedzi. Wiem, że masz mnóstwo pracy i obowiązków i być może nie masz w swojej firmie osoby, odpowiedzialnej za obsługę klienta (lub też ma sporo pracy), ale postaraj się w miarę szybko odpowiadać klientom a ich pytania. Klienci już nie tylko piszą maile z pytaniem, ale także coraz częściej komunikują się z Tobą przez media społecznościowe.
Liczą na odpowiedź natychmiastową. Postaraj się więc szybko i sprawnie odpowiedzieć lub zadbaj o aktywnego konsultanta. Wykorzystaj do tego chatboty lub Messengera.
Zrób też w swojej firmie burze mózgów, wykonajcie listę najczęściej zadawanych pytań lub takich, które według Was konsumenci mogą zadać, co może być dla nich niezrozumiałe i niejasne. Uwzględnij też kwestie reklamacji i zwrotów, wysyłek, płatności itp. Stwórzcie wyczerpujące odpowiedzi na te pytania i umieśćcie je w osobnej zakładce na sklepie.
Pytaj o zdanie i pozwól się wypowiedzieć
Klienci lubią mieć możliwość wyrażenia swojej opinii, oceniani i posiadania swojego zdania, szczególnie w internecie 😉 Daj im więc taką możliwość.
Pozwól swoim klientom dawać o swoim sklepie i twoich produktach opinie i gwiazdki z oceną, komentarze po dokonanym zakupie. Podziel się także dobrymi opiniami na głównej stronie, nic tak nie przekonuje potencjalnych klientów i nie uwiarygadnia sklepu jak opinie innych 😉 Pytaj także swoich klientów o zdanie i radę.
Utwórz np. ankietę lub opinie w mailu co możesz usprawnić na swojej stronie, albo dodaj zdjęcie produktu, który planujesz dodać do oferty i zapytaj co o nim sądzą, czy im się podoba czy jednak woleli by coś innego. Licz się z ich zdaniem, klienci to docenią i udowodnisz im, że bierzesz ich opinie na poważnie.
Krótka ścieżka zakupowa
Duży asortyment i ładna strona to nie wszystko. Sklep internetowy przede wszystkim musi być funkcjonalny, a ścieżka zakupowa krótka i łatwa. Klienci nie przepadają za skomplikowanym systemem składania zamówień. Usprawnij i skróć ten system jak tylko możesz.
Zmniejsz liczbę koniecznych kliknięć, postaraj się o wybór metod dostawy i płatności. Możesz usprawnić ten proces przez dodanie zakładek z kolejnym krokiem jaki klient musi wykonać i jak długą drogę musi przejść aby sfinalizować transakcje.
Zadbaj o wygląd sklepu i zaprezentowanie produktu
Pozostańmy jeszcze przy temacie wyglądu sklepu. Sklep internetowy oprócz tego że musi być funkcjonalny, powinien być też ładny i estetyczny. Taki sklep internetowy przykuwa naszą uwagę i chętniej robimy tam zakupy. Sklep musi być przejrzysty, estetyczny i przyjazny dla oczu.
Z szaty graficznej sklepu internetowego, która jest zbyt przytłaczająca, zawiera zbyt dużo kolorów, różnej treści o różnej wielkości klienci po prostu uciekają.
Ważne jest też to, jak prezentujesz swoje produkty. Tu również ważna jest estetyka, profesjonalne i dokładne zdjęcie oraz odpowiedni opis produktu. Chyba każdy woli dobrej jakości i o odpowiednim rozmiarze zdjęcie, na którym dokładnie widać produkt i łatwiej podjąć decyzje o zakupie, niż jedno malutkie i kiepskiej jakości zdjęcie, bez opisu 😉
Zadbaj o czas i jakość wysyłki
Doskonale wiem, że z czasem wysyłki różnie bywa i często jest to też niestety zależne od kuriera. Każdemu jednak zależy na jak najszybszej wysyłce, a szybka wysyłka to dobra wysyłka i zadowolony klient 😉 Staraj się podawać realny czas wysyłki.
Jeżeli wiesz, że masz obecnie dużo zamówień i nie wyrobisz się w terminie, poinformuj o tym klientów. Klienci na pewno to zrozumieją i będą się mniej irytować, niż jakby mieli czekać bez żadnych informacji. Jeżeli masz tylko odrobinę więcej czasu i możliwość, to postaraj się o ładne i oryginalne zapakowanie paczki.
Może to być ładne pudełko z logo Twojej firmy, ładny papier lub wstążka, albo po prostu ciekawe wypełnienie paczki. Możesz np. dorzucić małą karteczkę z podziękowaniami dla klienta. Klienci doceniają takie rzeczy i chętniej zamówią u Ciebie ponownie.
Przedstawiłam Ci najważniejsze sposoby na lepszą sprzedaż i dbanie o klienta. Oprócz wymienionych sposób na pewno możesz pomyśleć też o stosowaniu dodatkowych rabatów, docenianiu stałych klientów i aktywnych, angażujących się fanów na Twoich profilach w mediach społecznościowych.
Podsumowanie
Zadowolony klient to klient powracający i polecający Twój sklep innym. Pamiętaj o dbaniu o dobre relacje z klientem, dostosowaniu wyglądu i funkcjonalności sklepu do niego i sprawieniu, że zakupy u Ciebie to czysta przyjemność. Słuchaj swoich klientów, licz się z ich zdaniem i daj im możliwość przedstawienia swojej opinii. Na pewno w przyszłości to przyniesie korzyści!